Първо околосветско пътуване по въздух с дирижабъла „Граф Цепелин“

Всяка приказка си има начало….

Откривателят на дирижаблите е Фердинанд Граф фон Цепелин, роден на 8.07.1838 г. в Констанц, в семейството на благородници. В училище Фердинанд се интересува от физика, математика и химия. По време на пътуване до САЩ той открива в небето балон с горещ въздух, разработен от мъж на име Джон Х. Щайнер /подобрена версия на балона на братя Монтголфие от 1783 г./ Цепелин бил много впечатлен и определя Щайнер за откривател и полита с балона.

В Немско-френската война 1870/71 г. Цепелин наблюдава как французите се опитват да eвакуират населението на Париж с балони за да го спасят от немските войски, но оставените на вятъра балоните от време на време пропускат целта за нещастие на натоварените в тях хора.

Произшествията инспирират Граф Цепелин и го вдъхновяват да нахвърля на лист хартия идеите си за управляем балон: един продълговат дирижабъл под формата на пура и задвижван от мотори.
Преди изцяло да се отдаде на дирижаблите Цепелин минава през различни нива на кариерата във войската и дипломацията. Едва 1890 г. се посвещава напълно на разработването на дирижабъл с твърда носеща конструкция. 1892 г. Цепелин, съвместно с Теодор Корбер, конструктор на летателни апарати, изработват прототипа. Следват години на усърден труд. Цепелин основава първата компания за строеж на дирижабли и първата транспортна авиокомпания. Той привлича много призната имена от сферата на науката и техниката.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Weltrundfahrt_Map_1929.jpg
Първо околосветско пътуване по въздух

Дирижабълът  LZ 127 осъществява мечтата на човечеството да полети. На 8 юли 1928 г. той получава името „Граф Цепелин“ по повод на 90 годишения юбилей, на починалия през 1917 г. собственик на фирмата. Кръстница се явява дъщеря му графиня Хела фон Брандщайн-Цепелин. На 8-ми август 1929 г. стартира първото околосветско пътуване по въздух. Само за 21 дена немският дирижабъл успява да обиколи света от Лейк Хърст, Ню Йорк по маршрут минаващ над Атлантическия океан, Фридрихсхафен, Сибир, Япония и Западния бряг на САЩ и обратно до Лейк Хърст. Определят „Графа“ като най-успешния дирижабъл на своето време. 1940 г. германците го унищожават за да не попадне в ръцете на врага по време на Втората световна война.

Един от най-големите и известни дирижабли строени някога е „Хинденбург“- LZ 129. Огромните дирижабли дават възможност на пътници да пресекат Атлантическия океан само за 2-3 дена. Първото му пътуване е 1936 г., а само една година по-късно, той катастрофира по време на редовен полет, при кацането си в Ню Джърси се запалва и част от пътниците загиват. Тази катастрофа бележи края на цепелините.

Споделете